|
Post by Alkemi on Jan 9, 2018 12:01:31 GMT 1
www.notisum.se/rnp/sls/lag/19620700.htmBrottsbalk (1962:700) 4 kap. Om brott mot frihet och frid 6 c § /Träder i kraft I:2018-01-01/ Den som gör intrång i någon annans privatliv genom att sprida 1. bild på eller annan uppgift om någons sexualliv, 2. bild på eller annan uppgift om någons hälsotillstånd, 3. bild på eller annan uppgift om att någon utsatts för ett brott som innefattar ett angrepp mot person, frihet eller frid, 4. bild på någon som befinner sig i en mycket utsatt situation, eller 5. bild på någons helt eller delvis nakna kropp döms, om spridningen är ägnad att medföra allvarlig skada för den som bilden eller uppgiften rör, för olaga integritetsintrång till böter eller fängelse i högst två år. Det ska inte dömas till ansvar om gärningen med hänsyn till syftet och övriga omständigheter var försvarlig. Lag (2017:1136).
|
|
|
Post by Alkemi on Jan 9, 2018 12:09:55 GMT 1
Det är numera förbjudet att sprida uppgifter om någons sexualliv, med eller utan cigarr, och oberoende om dom marscherar på gatorna i kulörta kläder. Förbjudet att tala om någons sjukdom, som t.ex. mässling eller annat. Förbjudet att tala om att någon är utsatt för brott. Förbjudet att sprida bild på, dock inte att sprida uppgift om, att någon befinner sig i en utsatt situation, som t.ex. att dom har drunknat i en gruva. Det är också förbjudet att sprida bild på någons "delvis" nakna kropp, vilket bör innebära införande av burka, för båda damer och herrar.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 9, 2018 14:54:17 GMT 1
Jag har höga tankar om dessa politiker men det är förmodligen mot lagen att uttrycka dom.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Jan 9, 2018 14:56:01 GMT 1
kommer bli tvungen att lämna Sverige någon gång så som det ser ut
lagstiftningen är ett skämt
|
|
|
Post by Hjörðís on Jan 9, 2018 15:13:57 GMT 1
Jaha, men lagen säger inget om baktal om att någon skulle ha begått ett brott, för att vara utsatt för ett brott är ju att vara ofret, eller hur? För det var så jag blev dissad. Sen tvivlar jag på att tidningar som Aftonbladet kommer att sluta med sånt, även med den nya lagstiftningen.
|
|