|
Post by Alkemi on Feb 5, 2017 22:27:09 GMT 1
Jag har två förslag på vad du kan göra. Ett program som du kan installera, men först, ta och öppna "aktivitetshanteraren" (om det nu är Windows du använder). Man kan högerklicka på aktivitetsfältet längst ner på skärmen och välja aktivitetshanteraren. Där ser man vilka program som är igång och hur mycket rresureser dom använder: Processor/Minne/Hårddisk/Nätverk. Klicka t.ex. längst upp på kolumnen minne, så sorteras det efter vilka som använder mest minne. Så här ser det ut på min dator just nu: Som man ser är det mestadels webbläsaren Opera som använder minne, med en 7-8 sidor öppna för tillfället. Sedan är det AVG antivirus och några fler, men ingenting onormalt. Försök att identifiera vilket program det är som drar mest resurser. Det där är mer än vad min dator skulle kunna klara av ändå är du nere på 39%. Ja. 39 % är inga som helst problem. Då har man ju 61 % ännu outnyttjat minne. Jag råkar ha 12 Gb på denna datorn, men just nu används bara 4 Gb. Man ska även kolla så att processorn och hårddisken går på nära 0 % belastning vid tomgång. Processorn går knappast under 3-4 %, för den håller på och fixar med en del grejer i bakgrunden. Nästa steg är att kontrolera vilka program som laddas automatiskt, och det gör man nog enklast med hjälp av ett speciellt program, som jag kan visa i en ny post. Jag har en annan dator som inte alls går bra ihop med AVG antivirus som kolliderade med ett annat program, men det löstes genom att installera ett annat antivirusprogram.
|
|
|
Post by Alkemi on Feb 5, 2017 22:41:47 GMT 1
Man kan installera Advanced SystemCare t.ex. Som ser ut så här: Så väljer man modulen "Hantera systemstart" (Klicka inte på de övriga verktygen som du inte behöver, eftersom dom installeras när dom väljs) Här kan man i princip avaktivera program och "startobjekt", "Start av webbläsare", "Tjänster" och "Schemaläggningar" Är man osäker så kan man notera vilka grejer man avaktiverar, men de ligger kvar där, så de går lika enkelt att aktivera igen. Speciellt viktigt är att inte glömma schemaläggningarna, för de kan hitta på märkligheter om dom körs. Avaktivera allt du ser så kanske det blir bättre. Det enda man inte kan avaktivera är antivirusprogram. Men även de kan spöka.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 5, 2017 23:13:28 GMT 1
Ja du har nog rätt Alkemi, det är inget mystiskt fel med min dator utan det är antivirus program som äter upp minnet.
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Feb 26, 2017 16:36:59 GMT 1
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Mar 7, 2017 18:20:46 GMT 1
finns videos som denna när jag inte hör någonting alls. det kommer inte ljud. det är oftast videos där någon snackar i mikrofon som inte fungerar.
Inge ljud på denna eller. fast på faceook hör jag ljudet
|
|
|
Post by Hjörðís on May 23, 2018 23:21:39 GMT 1
Just det, jag hade läst det med, men står batteriet helt tomt när man ska lägga sig och vill bli väckt av alarmen på morgonen har man inget annat val...
|
|
|
Post by Hjörðís on May 24, 2018 18:55:15 GMT 1
Ja, det stämmer. Det är jag noga med att inte göra.
|
|
|
Post by Alkemi on Jul 13, 2018 12:04:20 GMT 1
Om datorn går långsamt eller om fönster öppnas i webläsaren och liknande så kan det bero på något som heter NetUtils2016.
Leta efter filen "C:\Windows\system32\drivers\NetUtils2016.sys" och ta bort den. Eller eventuellt andra filer med namnet NetUtils2016.* Filen kanske inte går att radera om den används. I så fall ska man starta om datorn i felsäkert läge, och sedan använda någon filhanterare och radera filen.
Ta bort filen om den finns där.
Det finns mer information på nätet om dettta.
|
|
|
Post by Hjörðís on Nov 10, 2018 22:27:32 GMT 1
Och så hittar mörkisar en sexa till nån annanstans för att få 666 och få ritualen att funka på mobilens ägare.
|
|
|
Post by Alkemi on Sept 27, 2021 17:19:33 GMT 1
Things You Need to Disable in Windows 10 Right Now
|
|
|
Post by Alkemi on Sept 30, 2022 14:58:22 GMT 1
10 Reasons Not to Upgrade to Windows 11
|
|