|
Post by Hjörðís on Oct 31, 2013 14:44:31 GMT 1
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Oct 31, 2013 20:57:31 GMT 1
Ush vilken hemsk film du vissar, och varför snörar korna runt om jag får fråga? Blir de inte snöriga? Ush jag skulle spy, jag klarar inte av att snörra över huvud taget. Jag har jobbat med både kor och grisar själv, och dessa underbara djur står ut med mycket saker som vi gör mot dom. Och de säger ingenting de bara accepterar. En sugga dock blev jätte arg för hon tyckte då inte att hon ville vara med om det här. Vadå flytta på mig, jag gillar min box. Oj vad arg hon blev, hon sprang på mig och 2 till tjejer som höll imot och alla tre ramlade och slog sig. Hon skrek argt och slog hon som sprangefter henne med sina betar. Oj adrenalinet slog på alla den dagen, men hon fick som hon ville. Komma tillbacka till sin box, så han van den matshen Det var lite gulligt att se facktiskt. Även i djurvärlden så finns det dom som tänker utanför ramen, men dessa djur brukar tråkigt nog bli avlivade. För de har inte rätt att tycka och vilja anorlunda. Dena suga blev slaktad.. Men jag måste säga att grisarna i sverige har det något bätre en det vi fick se på dena bilden. De kan ställa sig och de kan gå runt lite i boxen, det finns även en vägg som ställs upp när hennes ungar kommit med en UV lampa, ungarna behöver springa undan då mammorna inte bryr sig om de stätter sig på någon. Så ungarna behöver någonstans att fly undan, + att vi kan hoppa undan om mamman skulle bli arg på oss. För det händer och det händer ofta.. Deta r inte små kel djur du jobbar med, det är en större varijant av våra vårtsvin (och dessa är mycket farliga). Så man ska alltid tänka på det. Allting kan värka hemskt och det är det. Visste ni att när man skötter grisarnas matt så måste man alltid ha på sig gassmask, för annars kan man dö då man får för mycket dam i lungorna. Jag vart väldigt alergisk även med en stark gasmask, jag var tvungen att gå ut ur stallarna för att kunna andas. Då är ju frågan den hur bra är det för djuren att andas in deta 2gånger per dag och jag reagerar på det här visset? Och alltid när man skötter grisarna så måste man ha hörselskydd anars kommer trumhinorna att sprängas då grisarna skriker så högt. Jag fick ont i öronen med stora öronskydd disagnade för när man borar eller sågar med maskiner. Korna har inte det bra häller, deras kalvar tas ifrån dom när de är max 3dagar gammla. Sedan är det vi människor som lär kalvarna hur man driker i nappflaska. Modersmjölken mjölkar man ur kon och ger till kalven i ca 2veckor. När de precis har tagits från sin mamma sätts de i mycket små boxar helt ensama i 3dagar där man lär dom hur man driker. Sedan sätter man in dom i så kallade föl boxar. Där de är en liten grupp med kalvar i 2 små boxar en för tjurar och en för kor. Dessa är lika stora som hästboxar. De rengörs ordentligt 1gång i veckan. Sedan har vi kosorna som bara kan liga och stå i sina boxar. De borstas och de sötts om ordentligt. De får matt 2gånger per dag. Jag älskar både kor och grisar och jag vill ha sådana själv någon gång, men inte på det här sätet. De ska få mer frihet, och de får ha sin egna personlighet
|
|
|
Post by Hjörðís on Nov 1, 2013 0:16:31 GMT 1
Intressanta erfarenheter och information. Och man kan undra om den kons själsmission var det hon gjorde, att reagera mot förtrycket eller att lära sig att vara lydigare. Snarare det första. Förresten, jag har frågat min guide om det medför dåligt karma att äta kött. Hon sa att så länge man äter just den mändgen man behöver för att ha energi och god hälsa gör det det inte. Men överstiger man den gränsen visar det brist på respekt för djurens liv, och det är dåligt karma.
|
|
|
Post by Hjörðís on Dec 11, 2013 22:23:35 GMT 1
"Rats guillotined in College"
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Dec 19, 2013 13:29:26 GMT 1
Tortur av dyr er alltids provoserende, men som en rotteeier var dette ekstra vondt. Men mine tanker går til alle dyr som blir dårlig behandlet av mennesker.
|
|
|
Post by Hjörðís on Dec 19, 2013 16:15:47 GMT 1
Ja, stakkars dyr da... I Hellas finnes det fortsatt folk som setter ut rottegift til andres huskatter og -hunder bare fordi de ikke liker dem!
|
|
Deleted
Deleted Member
|
Post by Deleted on Dec 19, 2013 19:28:21 GMT 1
Ja stackars dessa djur... Och de gör tester som dom inte ens vet någonting om.. Vad säger det om oss människor, vi gör någonting bara för att göra det typ. Men man ska hålla sig till någonting som man facktiskt kan göra någonting åt. Man kan inte rädda hela världen på en gång, det sker en liten bit i taget
|
|